Stadig mer populært med markeder

Stadig mer populært med markeder

In:

Tidsklemmen er et reelt konsept i dag. Vi, det moderne menneske, ønsker å kunne jobbe fullt samtidig som vi deltar i mange forskjellige fritidsaktiviteter. Vi ønsker å slenge beina i sofaen når vi kommer hjem. Finne frem nettbrettet og spille et strategispill som RailNation finne Las Vegas stilen hos for eks. Pokerstars eller kanskje bare slappe av med god film.  Alt i sofakroken og da er det ikke enkelt å komme seg opp igjen.

Dermed sliter mange fritidsaktiviteter i motvind. Folk vil ikke bruke tid på å dra ut på byen eller dra og se på en fotballkamp eller lignende. Så det er ganske naturlig å tenke seg at markeder, type bruktmarkeder og håndarbeidsmesser og lignende også ble rammet av denne inaktiviteten.  Overraskende nok så stemmer ikke dette, faktisk så har det motsatte skjedd.

Dermed sliter mange fritidsaktiviteter i motvind

Gjenbruk er populært

Å sy om bestemor sine gamle klær er i vindens om aldri før. Det er til og med blitt moderne å dekke på til middag med fat med forskjellige merker, kjøpt på bruktbutikken. Dette er et viktig ledd i både myndighetene, organisasjoner og enkeltindividers kampanjer for å sørge for mindre avfall og en bedre utnyttelse av ressursene.

Bruktbutikker er noe man kan stikke innom på veien hjem fra jobb, det er like enkelt som å handle klær i en klesbutikk. Det er noe annet når man må holde øynene oppe for markeder og bruke helgen på å tråle flere forskjellige boder på et marked. Likevel øker antallet markeder. Det føres ingen statistikk over dette så man kan ikke komme med mye tallmaterialet på området. Den eneste målestokken er hva arrangørene selv sier og de sier at interessen er økende. Stadig flere potensielle kunder dukker opp på markedet og stadig flere ser at de kan tjene en slant ved å selge gamle ting.

Egenprodusert crafts

Den andre kategorien salgsvarer på markeder nå er det man kaller ”crafts”. Dette er ting som folk lager og dette kan være alt mulig; derav ordet ”crafts”. På en måte så er ikke dette noe nytt. Det har alltid vært folk som har sittet og strikket sokker for salg, eller laget små møbler eller laget andre ting. Mye av det er nydelig håndverk, men prisen er ofte høyere enn samme produkt i butikken. Det er jo naturlig ettersom butikken har råd til å produsere svært mange kopier på kort tid. På den andre siden så er håndlagde produkter gjerne mer solide, detaljerte og ikke minst, unike.

Gjenbruk er populært

De siste årene så har enda flere hevet seg på denne kreative bølgen og lager alt fra smykker til klær, pyntegjenstander til møbler. Noe av grunnen til at flere lar sine kreative evner få fritt spillerom er at det er flere messer hvor de kan selge det. Før kunne man lage slike ting, men det var vanskelig å få solgt det. Dermed ble det vanskelig å forsvare produksjonskostnaden. Nå vil de fleste få dekket minimum produksjonskostnaden ved å reise rundt på forskjellige messer.

Markedsføring av markeder

Noe av det som er vanskeligst med markeder og messer har vært å finne de rette markedsføringskanalene. Et vellykket marked må nå både som kan selge ting og de som ønsker å kjøpe ting. Takket være de mange sosiale media kanalene og internett har det nå blitt mulig å nå flere. Dermed blir markedsføringen av slike markeder mye enklere og dette er nok også en viktig årsak til at interessen er økende. Folk lar seg friste av de spennende bildene som legges ut. I tillegg så har mange av utstillerne, spesielt inne i craftsmiljøet, egne sosiale media kanaler. Her har de mange følgere og de har skapt seg en lojal tilhørerskare som gjerne kommer på messer. Dette hjelper også med markedsføringen.

Markedsføring av markeder

Fortsatt positiv utvikling

Folks fritid er hellig og mange av oss velger å sitte mye i ro på fritiden. Bare koble ut med spill, tv eller annen underholdning. Derfor har også handelsstanden måtte forandre seg, spesielt messer og markeder. Svært mange permanente markedsplasser har måtte gi opp i møte med nye forskrifter og nye behov. Samtidig så ser man at folk fremdeles er på jakt etter det spesielle og det unike.

Flere av arrangørene av  markedsdager og markeder har nå blitt flinkere til å satse på det spesielle og det unike, i en stor markedshall. Dette har motivert kunder og utstillere til å møte opp og bruke tid og penger på messene og markedene. Dette blir samlingssteder for både profesjonelle og glade amatører og antallet markeder er stadig økende.

Det er vanskelig å si hva som må til for å holde på denne gode utviklingen. Det eneste vi vet er at folk viser med all tydelighet at de foretrekker nå i større og større grad det spesielle og ikke bare det masseproduserte. Og det spesielle, det unike, det kan markeder levere i aller høyeste grad.

Comments are closed.