Pop-up konsepter

In:

En god ide for å komme seg inn på nye markeder og for å vise frem nye kunnskaper har blitt benyttet i restaurant og bar bransjen først og fremst. De steller i stand en ny restaurant for en meget kort begrenset periode – kjører inn kvalitet og nye spennende ting. Men de forsvinner igjen nesten fortere enn de dukket opp. Pop-up konsepter har blitt brukt i mange land allerede og har vist seg å gi resultater.

Vise seg frem

Denne formen for markedsføring kan benyttes på flere måter og helt sikkert i flere bransjer også. Det har vært populært i Storbritannia og Australia siden årtusen skiftet. Men det er mange land som har testet ut dette og fått blandede resultater og gode resultater. Norge, Sverige og Danmark er blant de 43 landene som er registrert å ha testet ut konsept typen.

Det er enkelt å starte en pop-up restaurant, men det er selvfølgelig visse ting du må huske på. Skal du servere alkohol så kreves det tillatelser – i hvert fall i Norge. Andre land kan jeg ikke svare på i farten.

Men hva mer trengs – nesten ikke mer enn høyst nødvendig. Det er på de underligste steder man har fått de beste resultatene fra pop-up restauranter. Bare du har hva som er høyst nødvendig for å spise så er du innenfor rammene.

Men mangler du noe eller er du usikker på noe så finnes det etablerte firmaer der ute som gjerne hjelper til med alle detaljer.

Hensikt og meny

Hvorfor vil du arrangere en pop-up restaurant? Er det for å vise frem en ny meny fra din private oppfinnelse / kolleksjon dersom du er kokk eller i den bransjen? Eller er det bare for å henge seg på en trend som går. «Social Eating» var vel en trend som raserte verden for en tid tilbake – altså bare sosial bespisning.

Bestemt deg i forkant hvorfor du vil ha denne pop-up restauranten. Det behøver ikke være deg selv som skal lage maten eller noen ting, men en hensikt eller formål bør være på plass. Er det bare for å glede venner og bekjente, er det for å spre lokale tradisjoner, veldedig formål, ny rett fra deg selv som kokk eller noen du hjelper med å spre en ny matrett? Mulighetene er mange men som sagt bør det være klart til gjestene når de melder seg på.

Lokalet må være passende til det antall gjester du ønsker besøk av den spesifikke dagen. Men du må gjerne være veldig kreativ med valg av lokale. Det er blitt arrangert pop-up restauranter på de mest utrolige steder. Bare det er plass til et langbord og det er plass til å utføre den nødvendige logistikken som følger med – ja da er det bare å kjøre løs! Som eksempel kan nevnes – på kontorer, hjemme i stuen, på gata, parker, bakgårder eller også selvfølgelig i passende lokaler

Tillatelser nevnte jeg – husk også at det lønner seg med forhåndsbetaling på dette. Men selv om menyen er fastsatt så er det ikke sikkert gjestene får vite dette på forhånd. Mystikk og spenning kan være gøy i noen sammenhenger også på slike områder! Husk bare på å sjekke allergier og slikt hos alle gjester dersom du ikke spesifiserer meny før ankomst.

Husk hygiene og alt av regler som kreves av det Norske mattilsynet må følges. Så enten om maten kan forberedes på stedet eller må bringes til stedet så husk på alt dette.

Reklame for restauranten er viktig. Sosiale medier og jungeltelegrafen er de to viktigste midler for å spre rykter i dag. Det finnes også nettsteder hvor man kan koble seg til men det blir jo ikke bare ditt opplegg da liksom. Men det er fire dager i året som er «Restaurant Day» som du kan koble deg på – men da må du ha alt av sted og meny ferdig på forhånd, samt et kult navn på konseptet.

Comments are closed.