Pop up butikker og business

In:

Har tidligere snakket litt om pop up restauranter og hvor populært det har blitt utover på 2000 tallet. Men denne formen for business finnes også i andre former enn til restauranter. Det har bare vært økende etterspørsel etter lokaler til bruk for pop up prosjekter. Selvfølgelig restauranter, men også butikker og andre mindre prosjekter som kan ha åpnet for en kortere periode og så enten flytte på seg eller legge ned igjen.

Butikk

En pop up butikk er en butikk som er tiltenkt å ha en kort levetid. Den brukes oftere og oftere i forbindelse med for eksempel produkt lanseringer, spesielle markedsførings opplegg, fremvisninger av spesielle produkter og mange forskjellige varianter på denne måten.

En pop up butikk kan også benyttes for å måle eller teste kunde grunnlaget i et nytt område. Skal «vi» etablere ny butikk her – finnes det grunnlag nok for å åpne ny butikk? På denne måten behøver man ikke etablere og kanskje risikere like mye. Men man får et innblikk i det lokale området og kan deretter bestemme hvordan man skal «angripe» området.

Hjelpende hand

Nå de senere årene har det bare blitt mer og mer etterspørsel etter lokaler til pop up butikker. I Norge er det nå blitt etablert et firma som hjelper andre firmaer igjen med å løse dette med å etablere en pop up virksomhet. Urban Jungle som firmaet heter har etablert seg i Oslo for noen år siden og har i dag mellom 50 og 100 aktører som ønsker å etablere pop up etablissementer i forskjellige sammenhenger.

Det er på grunn av den økende etterspørselen at de har etablert dette firmaet. Og de vil som hoved geskjeft arbeide med å bistå de som ønsker pop up i noen form. Både med å finne de riktige lokalene, bistå med utvikling av konseptet og gjennomføringen av alt. Dette er Norges første pop up byrå som hjelper andre kunder med denne formen for business.

Mange muligheter

Det å arbeide med markeder av forskjellige slag kan være veldig utfordrende. Arbeide seg inn på et allerede eksisterende marked, skape nye markeder eller kanskje øke andelen man har i et marked. Det er mange varianter. Det kommer jo mye an på hvilken type bedrift man har og eller hva man ønsker å gjennomføre. Er det salg av produkter, salg av tjenester eller ting i de retningene så kommer alt an på produktet man handler med.

I dagens samfunn foregår veldig mye av promotering og visning på internett. Det har gjort alt mye enklere for de som arbeider med slike ting. Tidligere var alt mye vanskeligere og tok mye lenger tid.

I dag dukker det opp nye markeder og forsvinner i ganske stort tempo. Det er nesten på samme sett som med pop up virksomheten jeg har omtalt tidligere i denne saken og tidligere saker. Man skaper et marked for å måle interesse og er interessen riktig så fortsetter man og utøker det man ønsker drive med.

Jeg regner med at dersom du skal promotere for eksempel et nytt produkt i dag så vil internett være det aller første stedet du legger ut dine undersøkelser for å skaffe deg oversikt over hvor stort markedet er for nettopp ditt produkt.

Comments are closed.