Online shopping

In:

Det å sitte hjemme i godstolen og gjøre sine innkjøp via online markedsplasser har blitt enn helt vanlig måte og handle på. Forretningene som har satset på denne handelsformen gjør det veldig godt, for det er jo mange millioner mennesker verden over som bruker nettopp denne måten og handle på. Da må man som bedriftseier følge trenden i markedet, de som har vert litt trege med og satse på denne formen for handel ble fort liggende etter.

Alibaba

Det Kinesiske online markedsplassen Alibaba er en av de største i bransjen i dag. Det ble etablert for 19 år siden av Jack Ma og Peng Lei, to Kinesiske forretningsmenn og investorer i byen Hangzhou som ligger i Zhejiang provinsen. De fikk med seg 16 andre til å satse på nettstedet, noe de sikkert er glade for at de ble med på i dag.

Alibaba

Navnet Alibaba fikk han ideen til når han var på en tur til Amerika og satt på en cafe, Ali Baba hadde mange hørt om. Det var jo eventyret om den skjulte skatten hvor døren åpnet seg ved at man sa sesam åpne. Han foretok så en liten undersøkelse med å spørre tilfeldige folk han møtte på gaten om de kjente til Ali Baba, alle han spurte kjente til navnet og eventyret. Da var valget enkelt det ble da Alibaba. De valgte å legge ut siden også på Engelsk, planen var og bli en verdensomspennende bedrift. Det har de så absolutt klart. De vokste fort på hjemmemarkedet og mange lokale produsenter og forretninger i Kina startet å legge ut side produkter og varer på nettstedet. Etter knapt to år hadde de passert to millioner faste brukere og etter ennå ett år hadde de klart og få fortjeneste i bedriften. Ikke mange som klarer det etter bare tre års drift.

Taobao

I 2003 startet de opp med en tilsvarende bedrift, det ble nettstedet Taobao. Det ble rettet mot gruppen forbruker til forbruker og til mindre bedrifter og fabrikker hvor de la ut sine varer til salgs.

Taobao

Dette ble også en suksess for Alibaba gruppen, i dag har de over 600 millioner aktive brukere i måneden verden over. Med over en billion produkter på nettmarkedet er det kanskje ikke så rart at de har så mange faste brukere. Året etter lanserte de sin egen betalingsplattform som gjorde det mye enklere for både selgere og kjøpere og forholde seg til. Det ble ikke tatt noen overførings avgifter på denne plattformen, noe som er ganske vanlig ved bruk av forskjellige kredittkort. De utvidet stadig med flere plattformer, AliMusic, Alibaba Pictures, Aliwangwang, AliHealt, Ali Sport AutoNavi, Yahoo China, Laiwang og mange flere. Det siste store oppkjøpet de har gjort var da de kjøpte seg godt inn i Lazada, en konkurrent av Alibaba. Dette har gjort dem til verdens største detaljist. I dag har de vokst så store at de har godt over 66 000 ansatte og en omsetning på rundt 40 000 Billioner Us Dollar. Dette gjør dem til en av de største firmaene i verden.

 

 

Comments are closed.