Online markeder i Europa 2

In:

Markedstypene har endret seg mye etter at datatiden har inntatt hverdagen vår. Det har blir utrolig mange som sitter hjemme og gjør det meste av shoppingen i fra dataen, nettbrettet eller mobiltelefonen. Det meste av det som finnes for salg finner man jo nettopp på internett handelen, det har også blitt veldig mange online markedsplasser verden rundt. Vi har også en god del av det i Norge men er vel ganske små disse nettstedene i forhold til det land i Europa har.

Fnac

 

Fnac

Fnac er også ett Fransk online marked firma, det ble etablert så tidlig som i 1954. Neppe som ett online marked firma, noen år før internett ble vanlig blant folk dette. Det var Max Theret og Andre Essel som startet opp firmaet som et kjøpers klubb med ett eget magasin. Her fikk medlemmene rabatter på diverse varer, målet var å forbedre arbeiderenes livsgrunnlag. Magasinet de hadde var ment for de små produsentene som annonserte sine varer der og for å kunne handle disse varene måtte man være medlem av klubben. De åpnet sin første butikk med disse varene samme året som de startet opp, her kunne man gå inn og handle varene direkte over disk og man slapp og vente på posten. De hadde sin egen testavdeling som testet alle varene godt før de la dem ut til salg i magasinet sitt og var en av de første til og gi ett års garanti på produktene de solgte gjennom katalogen. De ansatte ble kurset i å veilede kundene godt, ikke bare selge varene. De var også ansvarlig for å rapportere varer som ikke sto til forventningene og ta dem ut av forretningen. De gjorde det veldig bra i starten, i det første fulle året de var i drift solgte de varer for omtrent 50 Franc (gamle valutaen). Da var det varer som tv, musikk anlegg, radio og plater som var det store på den tiden. De utvidet snart med en ny butikk i Paris, i denne forretningen kunne man handle uten og være medlem. De hadde da nesten 600 ansatte og hadde vokst seg ganske solide innen sin bransje. De utvidet stadig med flere butikker og ett større vare sortiment, og startet med å utvide også utenfor Frankrike. Belgia ble det første landet de så satset på, etterfulgt av Spania, Portugal, Sveits, Brasil, Marokko og Brasil. Den første Web siden deres ble lansert i 1996 og ble en hitt blant kundene, de fortsatte en voldsom vekst videre. I 2009 omgjorde de marked plassen på nettet, da kunne noen av deres partnere annonsere egne varer direkte på deres sider.

En satsing som har virkelig gitt resultater, nesten 300 millioner Euro var salget deres i 2017 på. Det har da blitt over 700 butikker i 11 land ved siden av online salget. Med 26 000 ansatte som tar seg av de omtrent syv millioner faste kundene som har stått for 81 millioner salg i løpet av fjoråret. Man kan nok trygt si at dette er en av de største online markedene i Europa.

Comments are closed.