Markeder online

In:

Det er utrolig mange ting som går under navnet markeder, og de fleste vil nok forbinde det med en plass hvor det står små salgsboder hvor det selges alt mulig rare ting. Matmarkeder, antikk markeder, brukt markeder eller en kombinasjon av alle disse pluss en god del andre varer som selges. I disse datatider er det da også selvfølgelig kommet online markeder, og her er det også ett enormt tilbud til forbrukerne der ute.

Finn

En av de største online markedene vi har i Norge er Finn.no, her kan man få kjøpt det meste som finnes av varer som er til salgs. Foruten varer er det også håndverkere her som selger sine tjenester og forskjellige ferieturer og reiser for øvrig. Finn startet opp i 1996 og var da ett samarbeid i mellom avisene Aftenposten, Stavanger Aftenblad, Bergens Tidende og Fædrelandsvennen. Dette var store aviser med mange annonser tilknyttet eiendoms salg, det var jo store inntekter for disse avisene. Men med internett og mulighetene dette medførte for folk flest ble konkurransen stor i dette markedet.

Finn

De så at nettsteder som Stepstone og Eiendomsnett tok mange av deres kunder. Første forsøk ble «vi avisen» men det gikk ikke så bra. Det ble da starten på nettstedet Finn.no til for å ikke miste dette innbringende markedet, enklere ble det jo også for kundene som satt hjemme og lagde sine annonser på datamaskinen. Selv om det var en ganske populær måte og annonsere eiendommer på tjente de ikke penger til og begynne med. De vurderte faktisk å legge ned hele prosjektet, bra for dem at de ikke gjorde det for det er jo i dag en av de største i landet. Litt tungvint var det også på den tiden, digitalkameraer var ikke så utbredt så man måtte sende bildene til nettstedet i posten. Da skannet de dem inn for deg og la dem til din annonse. Men det gikk jo det og, etter hvert ble folk flinkere og flinkere med data og digital kameraer og gjorde jobben selv i fra sofaen hjemme.

Utviklingen videre

Utviklingen gikk jo videre og flere og flere typer varer til salgs og kjøp annonsene ble lagt til. De startet jo også opp med å reklamere for siden i forskjellige medier. De fleste av oss husker nok disse reklamene som var basert på humor, mange morsomme stunt ble det. Etter fire år kom de med en egen gruppe de kalte stort & smått, her var det alt mulig rart man kunne legge ut for salg. I dag heter det Torget og det er vel ganske mange som er innom her med jevne mellomrom og titter. Men de var jo ikke alene på dette markedet og hadde flere sterke konkurrenter som de hele tiden følte med på. Det er jo viktig og forbedre seg og gjøre nettstedet enklere for forbrukerne og bruke. Finn har vokst mye siden den spede oppstarten, det var bare fire ansatte i den første tiden. I dag er det litt over 300 ansatte og de har rundt tre og en halv millioner mennesker som er innom sidene deres i løpet av en uke.

 

Comments are closed.